Jeg sagde det jo! Allerede i marts, forudså jeg at vi skulle fokusere mere på landingpages og Google Webmaster Tools. Nu lyder der et ramaskrig, men tag lige og snup en tudekiks, og brug alternativerne, der faktisk er pisse gode alternativer.
Google har nu valgt at alle søgninger skal køre på ssl, så de er sikre, uanset om du er logget ind på en Google service eller ej.
Du får her 3 gode muligheder der erstatter det tabte, og tilføre endnu mere. Også noget der er mere værdifuldt end det tabte.
Google Webmaster Tools
Du kan koble Google Webmaster Tools til din Analytics konto, som jeg skrev om allerede i marts (Er du ked af (not provided), snup en tudekiks), og som Jesper fra GroupM Search netop også konkluderer i dag. Det giver nogle muligheder der er brugbare.
Fordelen ved data fra GWT er, at ud over du kan se hvilke keywords du har haft besøg på, kan du også se hvor mange søgninger du er blevet vist i, og hvilken gennemsnits rank du har haft. Det kan selvfølgelig diskuteres, hvor meget det kan bruges til, når man tænker på Googles lemfældige tilgang til data’s nøjagtigheder. Nogle gange har jeg haft potentiale på 1103 visninger ud af 900 søgninger. Men som tendens, og koblet sammen med Analytics Landingpages, giver det et rigtig godt billede.
Google Analytics Landingpages
I stedet for at kigge på keywords, kan du kigge på landingpages. Ofte er der lavet en keywordanalyse, hvor keywords er parret med den landingpage vi gerne vil have en bestemt keywordsætning til at pege på i en Google søgning. Brug trafikken til landingpage for at vurdere, om din indsats er gået godt. Fordelen ved denne metode er, at du ikke kun får kredit for de keywords du rent faktisk holder øje med, men også alle de sætninger der ellers driver trafik til den bestemte landing page. Og når du optimere til et bestemt keyword, optimerer du til alle de sætninger der inkludere dit keyword, så den er god nok.
Køb AdWords
Du har muligheden for at købe AdWords reklamer, og stadig få et indblik i hvordan forskellige keywords og sætninger performer. Du får mange brugbare data, men må også betale for det. Unægteligt ikke en god løsning, men dog en løsning for dem der allerede kører kampagner.
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Michael Bredahl