Michael Bredahl

  • Om mig
    • CV
    • Referencer
    • Mine kurser
    • Kontakt
    • Go’Nova
    • Rygestop
  • SEO
    • Kursus i SEO og Link Building
    • Tips til søgemaskineoptimering
    • Kurset i søgemaskineoptimering
  • Ads
    • Kursus i Google Ads
    • Kursus i SoMe annoncering
    • Hjælp til annoncering
  • SoMe
  • Nyhedsbrev
  • Webdesign
    • WordPress sikkerheds & opdateringsservice
    • Tracking
      • Support
        • Fjernsupport
        • Hjælp, min PC crasher
        • Glemt kode til Windows
        • Fejlfinding og support til skærm
        • Priser
  • Cookies
Michael-Bredahl.dk / Er du ked af (not provided), snup en tudekiks!

Er du ked af (not provided), snup en tudekiks!

17. marts 2013 af Michael Bredahl

(not provided)Der har været meget fokus på (not provided) i 2012. Jeg vil næsten sige, at det har været det der er mest fokuseret på, når snakken går på analyse af besøg i forbindelse med hjemmesider. Men hvad er not provided? Og er det virkelig så stort et problem?

Hvad er (not provided)

Google har strammet sikkerheden, så Gmail kører på https, og er blevet sikker, så alle oplysninger der udveksles, er fortrolige. Det er gået ud over ALLE Google tjenester, så hvis du er logget ind på en Google tjeneste (Gmail, Analytics, Google drev etc.) får du automatisk præsenteret søgningerne på https://www.google.dk. Det betyder, at Google beskyttet brugeren, ved ikke at udlevere de søgeoplysninger der er benyttet, til stor ærgelse for webstedet. Dermed er alle søgninger hvor brugeren er logget på en Google tjeneste præsenteret i Anaytics som (not provided). Det er nu ikke hele sandheden, for der er browsere der automatisk sørger for, at der ikke registreres oplysninger, så det er ikke entydigt.

Usability

Netop det at vide, hvad brugeren har søgt på, er guld værd. På den måde kan jeg optimere mine sider, så DU får en endnu bedre oplevelse, og ikke synes at mit indhold er dårligt. Jeg får nogle tilfredse brugere, så generelt en Win-Win situation. Men sådan er det altså ikke helt mere.

Work around

Jeg arbejder hos iProspect.dk, og her har vi løbende vurderet hvad vi skal gøre, men er enige om, at de søgninger der er (not provided) vil vi splitte op i forholdet mellem brand og non-brand. Det vi går efter, er at øge den non-brandede organiske trafik. Og det bliver sværere og sværere at måle.

Men der andre måder at måle om det er de rigtige søgninger der rammer din side.

Brugerdfinerede rapporter i Analytics

Hvis du laver en apport i Analytics, og sørger for at have i hvert fald Søgeord og Landingsside som Dimensioner, og Organiske søgninger som Data, så har du en liste over de sider der er besøgt med søgningen (not provided).

Brugerdefineret rapport i Google Analytics 

Hent rapportopsætningen til din Analytics konto

Resultatet ser du her for michael-bredahl.dk – jeg vidste ikke der var så mange der søgte på noget om Bing, mystisk 🙂

(not provided) Søgninger afsløret 

Hvad kan det bruges til?

Det er selvfølgelig begrænset hvad det kan bruges til. Det kan vise, om du får trafik på de sider du helst vil have, når det er (not provided) trafik, men du finder ikke ud af hvilke søgeord du skal optimere efter. Der er det stadig den gamle organiske trafik, og keyword tools du må holde dig til.

Og så er der selvfølgelig dem, der har en url med /index.asp?id=4523235&param=noget&noget=andet

Til dem er der bare at sige: i skulle have fulgt med, da søgemaskineoptimering begyndte at blive vigtigt omkring årtusindeskiftet. Nu er i selv ude om det.

Det kan kun bruges, hos dem der har brugervenlige og SEF url’er (SEF=Search Engine Friendly).

Alligevel vil jeg påstå, at du på de ord der rent faktisk giver søgeordssætninger, og de sider du kan se er besøgt ved (not provided) har et rigtigt godt værktøj til at optimere efter. Både i forhold til keywords, men også landing pages.

Hvorfor en tudekiks?

Det er typisk, at vi først brokker os helt vildt over, at der sker forandringer, i stedet for at se på de positive konsekvenser. Det viser sig som regel, at der altid er en omgåelse af de stramninger der sker, eller at vi faktisk kan det samme på en lidt anden måde. Måske mere besværligt, deraf brok, men som regel en forbedring. Det er nu ikke tilfældet med (not provided), så her er der kun tale om en tilnærmelse.

…

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

Skrevet i: Analytics

Michael Bredahl

Datter: Far, hvad laver du egentlig?

Far: Jeg fortæller historier på nettet

Teknisk SEO, Online Marketing Specialist og webudvikling med brugeren i centrum siden 1998, hvor det var notesblokken der blev brugt som Framework. Jeg har undervist og udført alt inden for Online Marketing. Det går stærkt i branchen, og min stærke side er at få overblikket, og formidle budskabet så alle forstår det. Mere om mig…

Se mine blogindlæg

Nyeste indlæg

  • Baby Boomers, Generation X, Millennials og Generation Z
  • Kører du lovlig GDPR, og er du fremtidssikret?
  • Hvad ved Google om mig?
  • Hashtags er ved at dø, længe leve hashtags
  • Tracking

Emner

  • Analytics
  • anmeldelser
  • Apple
  • Biler
  • Blandet
  • Blog
  • Content Marketing
  • Firefox
  • Flash
  • FOF-kurser
  • Gadgets
  • Google
  • Internet Explorer
  • Job
  • Joomla!
  • Microsoft
  • Office
  • Om
  • SEO-guiden
  • Services
  • sikkerhed
  • Sociale medier
  • Support
    • Fjernsupport
  • Windows
  • WordPress-Guiden

Michael Bredahl

C/o Den Fynske Spilfabrik
Stationsvej 69, port 1
5792 Årslev

CVR: 2146 6107

Kontakt mig

Skriv en email
Udfyld formularen
Tlf.: +45 5050 4797

  • Facebook
  • Google MyBusiness
  • Twitter
  • Pinterest
  • Instagram
  • YouTube

Copyright Michael-Bredahl.dk

Privatlivsindstillinger
×

Denne hjemmeside bruger cookies for at forbedre din oplevelse. Nogle er nødvendige for sidens funktionalitet, mens andre hjælper os med at analysere og forbedre din brugeroplevelse. Gennemgå venligst dine muligheder, og træf dit valg.

Hvis du er under 16 år, skal du sikre dig, at du har fået tilladelse fra dine forældre eller værge til alle ikke-essentielle cookies.

Dit privatliv er vigtigt for os. Du kan til enhver tid justere dine cookie-indstillinger. For mere information om, hvordan vi bruger data, læs venligst vores privatlivspolitik. Du kan til enhver tid ændre dine præferencer ved at klikke på indstillingsknappen nedenfor.

Bemærk, at hvis du vælger at deaktivere nogle typer cookies, kan det påvirke din oplevelse af siden og de tjenester, vi kan tilbyde.

Nødvendige cookies og tjenester muliggør grundlæggende funktioner og er nødvendige for hjemmesidens korrekte funktion. Disse cookies og tjenester kræver ikke brugertilladelse ifølge GDPR.
Vis detaljer
_gat_ua-*
PHPSESSID
wordpress_test_cookie
wp_lang
wp-settings-*
wp-settings-time-*
mhcookie
michael-bredahl.dk
www.michael-bredahl.dk
Disse cookies og tjenester er nødvendige for hjemmesidens korrekte funktion, men deres brug kræver brugertilladelse. De kan omfatte, men er ikke begrænset til: betalingsgateways, captcha-tjenester, indlejrede bookingsystemer.
Vis detaljer
cdnjs.cloudflare.com
Statistikcookies indsamler brugsoplysninger, hvilket giver os indsigt i, hvordan vores besøgende interagerer med vores hjemmeside.
Vis detaljer
_dc_gtm_ua-*
_ga
_ga_*
_gid
visitor
analytics.google.com
region1.analytics.google.com
region1.google-analytics.com
stats.g.doubleclick.net
www.google-analytics.com
www.googletagmanager.com
Marketingtjenester bruges af tredjepartsannoncører eller udgivere til at vise personlige annoncer. De gør dette ved at spore besøgende på tværs af hjemmesider.
Vis detaljer
_fbp
connect.facebook.net
pagead2.googlesyndication.com
td.doubleclick.net
Disse cookies og tjenester er nødvendige for at vise visse medieelementer, såsom indlejrede videoer, kort, opslag på sociale medier osv.
Vis detaljer
fonts.googleapis.com
fonts.gstatic.com
secure.gravatar.com
www.facebook.com
www.google.com
www.youtube.com
Denne kategori omfatter alle cookies, domæner og tjenester, der ikke falder ind under de andre specifikke kategorier eller ikke er klart kategoriserede.
Vis detaljer
illow-consent-acddf451-dcae-4c40-9556-559d52f6ddfc
5n.dk
detector.scamsniffer.io
ecsr.dk
i.ytimg.com
impdk.tradedoubler.com
infird.com
local.adguard.org
netdna.bootstrapcdn.com
reklamebeskyttelse.dk
s.w.org
www.google.dk
www.google.fr
www.google.se
www.gstatic.com
www.partner-ads.com
Samtykkedato:
Enheds-ID:
Accepter alle Accepter kun nødvendige Gem indstillinger
Privatlivspolitik

Nogle nødvendige ressourcer er blevet blokeret, hvilket kan påvirke tredjeparts tjenester og kan få websitet til ikke at fungere korrekt.

Tillad alle nødvendige ressourcer Tillad alle cookies og tjenester