De fleste vil gerne vide hvordan det går med forretningen, hvor nogle kigger i banken, mens andre følger med hele vejen, fra den potentielle kunde kontaktes første gang, til de rent faktisk er blevet kunder.
Det kræver indsigt i forretningen at kunne følge kunden hele vejen, og til det er der brug for nogle redskaber. For META/Facebook hedder det en pixel, for Google Analytics og Ads hedder det en tracking kode, hvilket egentlig er det samme, rent teknisk, men lad det ligge, der er noget der er vigtigere.
GDPR er stormet ind over os, og har stillet nogle krav, som er uforståelige, og ikke er nemme at overholde. Derfor satser de fleste på at skaffe den billigste løsning af et plugin, og regner med det er “godt nok”.
Hvad er det der kræves?
EU forlanger at brugeren skal have mulighed for at være anonym, medmindre de giver samtykke til at blive tracket. Det betyder ikke at vi ikke må registrere at der har været besøg, eller en konvertering. Vi må bare ikke kunne spore hvem, medmindre kunden tydeligt har accepteret det.
Dvs. vi skal have accept, og så må vi tracke al det sjove.
Hvad sker der hvis vi ikke får accept?
Hvis kunden ikke accepterer cookies, må vi ikke registrere deres adfærd. Dvs. vi ved ikke hvem de er, og kan ikke række ud efter dem med remarketing, eller vide de har handlet før, hvor gode kunder de er med nyhedsbrevet, og alle de smarte ting vi gerne vil vide.
Derfor er det bydende nødvendigt, at GDPR-banneret ikke ligger skjult i et hjørne, hvor alle kan bruge hjemmesiden uden de tager stilling, for så er det som en afvisning.
Lige så vigtigt er det, at det bliver betalt til tiden, for ellers dukker det ikke op, og så er AL trafik sat som afvist, og der sættes ingen cookies, og du får kun anonyme data.
HUSK at betale regningen til dit GDPR plugin, og husk at opdatere kort når du skifter forretningskort!
Lav et stort flot cookiebanner i midten af siden, med overlay der gør at de SKAL tage stilling, inden de besøger din hjemmeside. Alle de store gør det, for ellers kan de ikke dokumentere at reklamepengene er givet godt ud, og det er vigtigt for dem, så gør som dem, sørg for at GDPR banneret er der, og sørg for at det dækker “hele” skærmen.
Er alt så godt når 80% accepterer?
Næ, ikke nødvendigvis.
Google er blevet så nervøse for at få flere bøder, at de helt automatisk har indbygget en failsafe i deres kode, en sand-box metode, hvor al trafik der ikke er stemplet med et marketing eller statistic YES bliver betragtet som NO, og dermed strippet for vigtig information.
Derfor er de iOS blokeringer der allerede er, og Google Chromes næste tiltag med blokering af 3. parts cookies definitivt ødelæggende for den traditionelle tracking som vi har brugt indtil nu.
Client Side tracking dør
Indtil videre har vi brugt det der hedder Client kode. Dvs. hjemmesiden sendes til brugeren, hvori der er noget kode, der fyrer noget data tilbage til META/FB IG Google Analytix/ADS, TikTok osv. så vi kan spore kunden. Det er 3. parts cookies der sættes, da det behandles på deres hjemmeside, og ikke vores.
Så fra en gang i 2024 er client side tracking død, ud over anonym pageview.
Server Side længe leve
Løsningen hedder Server Side tracking, hvor META/FB kalder det CAPI, hvor hjemmesiden sender data til en server samtidig med at hjemmesiden sendes til kunden. På den måde kan kunden ikke blokere for noget.
Det betyder der skal være data disciplin, hvor vi skal sætte op, at vores tool skal overholde GDPR, og kun tracke alt når der er givet accept, og ellers kun de nødvendige data. Det er der nok nogle der vil prøve at slippe uden om, og netop derfor har Google Analytics indført den failsafe som jeg nævnte før, så hvis du forsøger at snyde, bliver DU snydt.
Er det besværligt?
Både ja og nej!
Det er forholdsvist simpelt at sætte op, hvis man bruger et anerkendt Cookie plugin, der har styr på det. Nogle Cookieplugins sætter ikke marketing/statistic Cookie, men blokere bare rent programmeringsmæssigt, og de fejler fremover.
Til META/FB/IG kræver det enten Pixel Your Side med CAPI sat op, eller en ekstern cloud server. Begge dele koster.
Til Google Analytics/Ads kræver det en cloud server samt opsætning af Google Tag Manager på et subdomæne, f.eks. sgtm.domæne.dk der laves med en simpel tilføjelse af en txt record i DNS (teknisk term, men er virkeligt simpelt at sætte op)
En cloud server som Stape koster $20 om måneden, eller $200 om året hvis du tænker langsigtet, og så tager det 3-10 timer at sætte op, afhængig af hvad du har i forvejen, hvor simpelt setup det skal være, og hvor mange events der skal trackes på.
Faktisk er det nemmere at opsætte for en webshop, for der er det meste indbygget, mens book, ring op og formularer skal registreres hver for sig.
Har du råd til det?
Fremover er spørgsmålet ikke om du synes pengene er givet godt ud til det, hvis du har bare den mindste lyst eller behov for at se nogle brugbare data i dit analyseværktøj.
Hvis ikke du gør noget nu, vil du opleve det samme som alle dem der glemte at skifte fra UA til GA4 i Google Analytics, sommeren ’23. Pludselig en dag blev der ikke registreret trafik, og så var tracking død.
Den dør ikke helt, men du får kun pageviews, så vi er tilbage i 2001.
Er du lovlig, og er du fremtidssikret?
Skal du have et cookie tjek?
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Skriv et svar