Der er mange store danske virksomheder, der bruger milliarder om året på at markedsføre sig selv. Store brands, med mange medarbejdere.
Fremtidens markedsføring på internettet bliver knivskarp, lige som markedsføring altid har været, og det er nu virksomhederne skal vågne op, og udnytte deres største potentiale til de sociale medier: deres medarbejdere. Brug dem dog til søgemaskineoptimering (SEO)
De sociale medier får flere og flere brugere, de fleste medier er meget mobile. Med de korte beskeder, statusopdateringer, billeder og andet spændende, kan vi hurtigt fortælle venner eller hele verden om det vi laver og tænker.
Det giver nogle uhyggelige perspektiver i forhold til at skulle passe på, Vi kan hurtigt blive til grin, men det giver også uanede muligheder i at linkbuilde på den gode måde.
Få medarbejderne til at lave SEO
Hvorfor skulle en medarbejder i et firma ikke være interesseret i at skrive om sit arbejde, og på den måde lave helt unikt SEO arbejde, uden det på nogen måde kan betragtes negativt. Jeg vil da gerne være stolt af mit arbejde, og i dag har jeg lavet et-eller-andet. Skriv om det, lav link til arbejdet, evt. til kunden, for på den måde at linkbuilde optimalt.
Det gælder stadig om, at få indgående links til dit websted, for at ranke højere end konkurrenten. Alle link giver en eller anden form for værdi, undtagen hvis Google har fjernet siden fra Googleindex, der linkes fra, men det siger jo sig selv.
Det er vigtigt at undersøge virksomhedens linkprofil. Du kan godt blive ”straffet” for kun at have links fra én bestemt type steder, især hvis det er typiske masse linkbuilding steder, links kan blive nærmest værdiløse, så du skal sørge for at have de gode links også. Og her er de sociale medier ved at blive meget vigtige.
Medarbejder konkurrencer
Virksomhederne kan lave konkurrencer, med ugens linkbuilder, som nok skal hedde noget andet 😉 F.eks. ugens (medarbejder) artikel, der bliver fremhævet i ugebrevet, og belønnet med to flasker god rødvin.
Månedens artikel kan udtrækkes blandt de bedste, med en præmie på et kro ophold. Og årets bedste artikel giver en uge sydpå for to personer. Er du tændt nu? Får du ikke bare helt vildt lyst til at skrive om din virksomhed på din blog, på Facebook, tweete lidt osv.
Kæmpe potentiale i sociale medier
Tænk på en virksomhed som DSB, der går tusinde medarbejder rundt i togene, og snakker, sludrer, kigger på deres smartphone. Hvad nu hvis DSB lavede en konkurrence, og belønnede månedens tweeter med lidt guld.
Medarbejderen kan lave et tweet med sin placering, fundet på DSBs kort, så der kommer en masse links til … DSB.
Eller medarbejderen kan skrive om en oplevelse, og nævne DSBs navn. Der behøver ikke være link til hjemmesiden, når det er et stort brand. På den måde er branding absolut ikke død.
Men tør de store virksomheder lade medarbejderne skrive og give udtryk for holdninger, fortælle om oplevelser?
Medarbejderne fortæller om det alligevel. Måske kun på Facebook til vennerne, men historien bliver fortalt. Ved at lave en konkurrence, og sætte det i system, får virksomheden mulighed for lidt kontrol.
Virksomheden skal ikke kalde det kontrol, men hjælp til sociale medier. Hjælp til ikke at blive til grin, hjælp til at rette uheldige fortolkninger, stave- og grammatiske fejl. Det er for at hjælpe medarbejderen.
Der skal være retningslinjer
Hvis medarbejderne skriver om virksomheden for sin egen skyld, kan virksomheden ikke stille krav til indholdet. Medarbejderen kan stave forkert, lave grammatiske fejl, og komme til at lave sætninger der lyder negativt, uden virksomheden egentlig kan gøre noget ved det. Der er ikke nogen virksomhedscensur.
Hvis virksomheden sætter de sociale medier i system, opfordrer medarbejderne til at være sociale, hvilket de i øvrigt er i forvejen, kan der også stilles nogle krav til indhold og metoder, når virksomheden omtales.
Lav nogle medarbejder kurser i skrivemetoder til blogs, twitter, Facebook og måske andre sociale tjenester. Lad medarbejderne vælge hvilket medie de ønsker at være med på. Lav konkurrencer til hvert medie. Nogle er gode til det ene, andre til det andet, og en helt tredje gruppe er slet ikke interesseret.
Stol på dine medarbejdere, de er SEO guld værd
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Michael Bredahl