Jeg laver mange test, for at finde de mest optimale metoder til alt. Når jeg arbejder med hjemmesider, er det vigtigt at vide hvordan sider kan flyttes, enten fra et domæne til et andet, eller blot fra et system til et andet, hvor sidens url pludselig ændres. Det er nemt nok, men der er den elendige måde, den gode måde, og den rigtige måde!
Som jeg skrev i Det er nødvendigt at teste, har jeg valgt at nedlægge bredahl.it domænet, og for at se hvor godt det går, har jeg lavet en lille test på en af mine testsider, hvor søgeordssætningen er “advokater i grevinge“. Der er mig bekendt ingen advokater i Grevinge, men hvis der er, laver jeg da gerne en henvisning til dig 😉
Den elendige måde
Who cares? Jeg nedlægger bare det gamle, og laver noget nyt, eller jeg lukker bare det gamle domæne, og lægger alt over på et nyt domæne. Eller endnu værre, jeg laver da bare et nyt domæne, og har det hele liggende begge steder, det må da være dobbelt så godt 😉
Når du nedlægger noget, uden det bliver henvist til en ny side, taber du Google-juice. Den værdi en side har, forsvinder med siden, når Google opdager det. Der kan godt gå måneder, og det er der nogen der udnytter, ved at opkøbe gamle domæner der er nedlagt, fordi den tidligere ejer ikke gider have dem mere, eller har glemt at betale for dem.
MEN en dag når Google kommer forbi, og opdager at de gamle sider ikke er der mere, og det måske er nogle helt andre søgeord der bliver luftet på siden, går gassen ud af rangeringen, medmindre den nye ejer har sørget for at lave indhold der matcher, og helst har nogle sider med samme url som tidligere.
[ad code=1 align=center]Hvis du har samme indhold flere steder, hvad enten det er på samme websted, eller på flere domæner, er det noget snavs. Tidligere er det ikke decideret blevet straffet, andet end der kun er en side der får credit af indholdet. Jeg ved heller ikke om det bliver straffet i fremtiden, men der er tendenser på, at sider med duplicate content ryger helt ud af Google, og slet ikke er indexeret, hvor de tidligere har været der, men bare meget meget langt nede. Så det er vel en form for straf.
Du kan lige så godt bide i det sure æble, hvis du vil have nyt domæne, eller bruge et nyt system til dit websted. Hvis du ikke får hjælp til det, er der en del arbejde du skal gøre selv.
Den gammeldags metode, det er den gode måde
Jeg ved godt, at nogen vil krumme tæer, når de læser dette. Men den eneste metode der nogensinde har fungeret optimalt, er en meget manuel måde at gøre det på, som ikke anses for at være korrekt.
Men den virker!
Du skal sørge for at:
- Du ikke får en fejl 404
- Google-juice der er på den gamle side, skal overføres til den nye side
- Du vil gerne have at besøgende ser den nye side, og ikke den gamle
- Du vil gerne have fjernet den gamle side fra Google (og andre søgemaskiner)
Disse tre punkter kan snildt udføres side for side på min måde, men hvis du har mange sider, er det et helvede. Jeg vil påtage mig opgaven på et websted med op til 100 sider, men så er det også slut. Meget er copy/paste, men der skal rettes lidt for hver side, så det tager tid.
Hvis du har et gammelt system, og kan få det nye til at køre samtidig på samme websted, kan du bruge denne metode. Alternativet er at lave rå html-filer ud fra de sider du har i dit gamle cms-system, men det kræver det gamle system bruger en filtype, f.eks.htm eller html. Asp og php kan også bruges, men ikke txt 😉
På de gamle sider (ALLE gamle sider), indsættes meta-tag der fortæller Google og og andre søgemaskiner det nødvendige.
- Den gamle side er der stadig, men ikke i CMS-systemet
- Brug Canonical (kan også bruges mellem domæner)
- Lav et redirect til den nye side efter 0 sekunder
- Lav noindex,follow
Et lille eksempel fra 4h-vvs.dk, hvor jeg måtte lave et html-baseret system om til WordPress, og fra den gamle badevaerlse.html fil blev det sådan:
<link rel=”canonical” href=”http://4h-vvs.dk/badevaerelset-med-de-mange-muligheder/” />
<meta http-equiv=”refresh” content=”0;URL=http://4h-vvs.dk/badevaerelset-med-de-mange-muligheder/”/>
<meta name=”robots” content=”noindex” />
På den måde fortæller jeg Google, at næste gang badevaerelse.html bliver gennemgået, skal videreføre den Google-juice siden har til den nye side i WP-systemet.
Refresh betyder at den besøgende flyttes over til den nye side med det samme, måske med en svag forsinkelse, afhængig af serverens belastning.
robots, noindex betyder at siden ikke skal indexeres
Job done!
Den rigtige måde, med 301 redirect
Hvis du har et stort websted med tusinder af sider, kan du gøre det på den rigtige måde med et 301 redirect. Du skal passe lidt på hvordan du sætter det op, for hvis det er forkert, får du en masse fejl 404, og det går jo ikke.
Fra domæne til domæne
Det er det nemmeste.
Du kopiere webstedet fra det gamle domæne, og sætter det ind på det nye domæne. Derefte laver du en 301 redirect, enten ved at lave en permanent flytning i det gamle domænes opsætning i udbyderens kontrolpanel, eller ved at lave en 301 redirect i din .htaccess fil (linux/Apache baseret server). Det kan gøres med to linjer:
RewriteEngine on
RewriteRule (.*) http://www.bredahl-it.dk/$1 [R=301,L]
Her fra bredahl.it som jeg henviser til bredahl-it.dk i stedet for!
Dvs. alle de typosquatting og domæner du bare gerne vil sikre dig, bør du lave 301 redirect til dit hoveddomæne. Det giver ingen Google-juice, men så viser du at du har domænet med et formål!
Fra gammelt til nyt system
Hvis du flytter fra gammelt system til nyt system, skal du lave 301 redirect på hver eneste gamle side til en side i det nye system.
Det er nemt nok at lave en liste over gamle sider. Det er straks mere tidskrævende at lave en kædning til de nye sider. Du kan selvfølgelig nøjes med at kæde de gamle sider til kategorivisninger af de nye sider, så er der ikke så meget du skal holde styr på, men det er heller ikke så effektivt, og du mister lidt Google-juice på det.
Du skal gøre lidt det samme hvis du flytter fra et gammelt system på et gammelt domæne, til et nyt system på et nyt domæne.
I mit eksempel flytter jeg alt fra bredahl.it til bredahl-it.dk hvor der i forvejen er noget, og intet af det gamle er på det nye. Jeg har derfor lavet en 301 redirect fra det gamle domæne til det nye, og på det nye domæne lavet 301 redirect fra de gamle sider til de nye sider. Forvirret? Man skal holde musen lige i munden, hvis man er kat.
Det giver f.eks. følgende på bredahl-it.dk i .htaccess filen:
redirect 301 /Den_perfekte_hjemmeside_for_Advokater_i_grevinge.html https://michael-bredahl.dk/Den-perfekte-hjemmeside-for-Advokater-i-grevinge.html
Nu vil den vakse læser selvfølgelig opdage, at jeg yderligere flytter min testside fra bredahl-it.dk til michael-bredahl.dk – helt korrekt. Du kan bruge redirect nøjagtig som du har lyst.
Yderligere har jeg lavet den nye testside med bindestreger – i stedet for underscore _ som det var i den gamle. Blot for at teste, om det giver nogen forskel.
Hvordan er det så gået?
Bredahl.it gik ned ved Surftowns oversvømmelse, det nåede lige op til overfladen en lille uge, før jeg lavede redirect på det i slutningen af juli. 30. juli lavede jeg advokater i grevinge på michael-bredahl.dk og min artikel Det er nødvendigt at teste blev indexeret nærmest før jeg fik trykket på Udgiv. Ping er godt 🙂
Selve siden advokater i grevinge dukkede først op i Google 4. august, men ikke i stedet for den anden. Jeg ved ikke hvor langt nede den hang, det fik jeg ikke undersøgt. I dag d. 9. august er den gamle side fra bredahl.it så endelig røget ud af Google, og nu er min nye testside så på toppen.
Jeg kunne have hjulpet siden lidt på vej, ved i Google Webmastertools at fjerne siden fra det gamle websted. Men det vil være lidt snyd, og når testen nu gik ud på, hvor lang tid Google selv skulle bruge på det, måtte jeg ikke blande mig. Igen vil det jo være håbløst hvis du har tusinder af sider der skal fjernes fra Google, så er det kun tålmodighed der kan få dem fjernet uden unødig brug af ressourcer.
Hvad er så konklusionen
Den anden metode, den gode måde, virker hver gang, men er tung at arbejde med, og kan ikke bruges hvis du har et meget stort websted. Du kan selvfølgelig alliere dig med nogle udenlandske underbetalte kulier, men spørgsmåler er om de kan kæde de danske sider rigtigt sammen igen, altså de gamle med de nye 😉
Den rigtige måde at gøre det på, virker også i teorien! – I praksis er du overladt til Googles nåde, hvis du har rigtig mange sider. Du skal i hvert fald væbne dig med tålmodighed.
Min nye side er ikke helt på toppen. Der er tabt lidt Google-juice ved flytningen, så nu er den nr. 2 efter de lokale søgeresultater.
Men mon ikke den genvinder sin status som nr. 1 igen? Jeg kan jo prøve at lave lidt linkbuilding, eller nævne den på Facebook, Twitter og andre steder 😉
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Michael Bredahl
Michael Bredahl skriver
I stedet for at opdatere mit indlæg, vil jeg lige komme med en kommentar. Så kan I bedre følge med i det “nye” for indlægget 😉
Jeg har selvfølgelig fået spørgsmål om, hvorfor jeg ikke bare (altid) bruger 301 redirect.
Jeg har flyttet rigtig mange sider og websteder, og min erfaring med 301 redirect er, at det virker med det samme, selve flytningen, og det er skidegodt til at fange vildfarne url’er der ellers vil give 404 sider, eller duplicate content – dog kun i særlige situationer, da dc bør fjernes, og ikke lappes.
301 er også genialt til at flytte et websted fra et domæne til et andet, eller fixe en “med-eller-uden” www situation. Men 301 tager tid. Du skal væbne dig med tålmodighed, Google husker som en elefant.
I gamle dage kunne der snildt gå 2 måneder, før sider der var 301 redirectet, blev nedlagt, og den nye side havde fået fuld Google-juice.
Jeg har oprettet 301 redirect på Bredahl.IT, men der er stadig sider i Google. Jeg kan selvfølgelig bare lave en webstedsflytning i Webmaster Tools, men jeg tester lige hvor stædig Google er.
Det her gælder for rimelig statiske websteder. bredahl.it var et visitkort, og ikke en blog. Der var næsten ingen ændringer, så Google har ikke haft grund til at komme forbi så tit. Det kan godt være det er anderledes (det er det) med blogs, hvor siderne ændres tit. På den anden side, er der ingen der ændrer i gamle blog-indlæg, så de bliver også statiske på et tidspunkt, og så vil min test nok vise rimeligt godt, hvor lang tid vi kan forvente der ligger noget i Google, medmindre vi helt præcist forklarer Google, at det er flyttet, eller fjerne url’er, begge dele vha. Webmaster Tools.
Problemet med ikke at bruge 301 redirect, men derimod refresh er, at et refresh meta ikke leder Google-juice videre. Eller ikke med sikkerhed leder Google-juice videre. Men her er canonical løsningen, der giver mulighed for at fortælle hvilken side der skal rangeres for indholdet.
Det er et super godt meta-tag, også hvis du vil henvise til en artikel du har lavet fra et helt andet websted, og du er bange for at Google mener det er DC, enten fordi din beskrivelse minder om den oprindelige artikel, eller du måske endda af dovenskab har taget et eller flere afsnit og kopieret direkte.
Oprindelig ville Google kun lade canonical være på samme domæne, men det har i lang tid været muligt at videreføre Google-juice til andre domæner ved canonical. Hvem skulle da også være interesseret i, at give sin Google-juice videre til andre?