Michael Bredahl

  • Om mig
    • CV
    • Referencer
    • Mine kurser
    • Kontakt
    • Go’Nova
    • Rygestop
  • SEO
    • Kursus i SEO og Link Building
    • Tips til søgemaskineoptimering
    • Kurset i søgemaskineoptimering
  • Ads
    • Kursus i Google Ads
    • Kursus i SoMe annoncering
    • Hjælp til annoncering
  • SoMe
  • Nyhedsbrev
  • Webdesign
    • WordPress sikkerheds & opdateringsservice
    • Tracking
      • Support
        • Fjernsupport
        • Hjælp, min PC crasher
        • Glemt kode til Windows
        • Fejlfinding og support til skærm
        • Priser
  • Cookies
Michael-Bredahl.dk / SEO-guiden / Side 2

Gentag de vigtige søgeord

29. december 2009 af Michael Bredahl

Beskriv sidens søgeord

Det gælder om at give Google en ide om hvad siden indeholder, eller hvad du gerne vil have Google tror den indeholder. Jo flere gange et ord optræder, jo mere tror Google på at siden er relevant i en søgning (Google-Juice).

Men ikke ubetinget. Det nytter ikke at skrive ejendomsmægler ejendomsmægler ejendomsmægler… 100 gange. Og heller ikke Ejendomsmægler, eJendoms-mægler, eje-ndomsmægler osv..

Men det nytter at lave en liste:

SEO: søgemaskineoptimering

SEO: Search Engine Optimization

SEO: metode til at komme til tops på Google og i de andre søgemaskiner

Osv.

Det er ikke kønt, og ikke særlig beskrivende for sidens indhold, eller noget jeg personligt ville falde for. Men alligevel kan det bruges med omtanke.

Støvsuger XYZ

Tænk på en virksomhed, der har et billede af støvsuger xyz, og skriver en menneske-let-læselig og god tekst. Nedenunder opremses så fordelene:

Støvsuger xyz: perfekt til små hjem

Støvsuger xyz: perfekt til store hjem

Støvsuger xyz: perfekt til industri

Osv.

Her er nøgleordet, branded, opremset mange gange, og hvis teksterne er lidt længere, tror Google på det, og “kunden” ser det ikke som søgemaskine-spam, men som reelle oplysninger. Smart.

…

Hav en fortsat fantastisk god dag!

Michael Bredahl

Skrevet i: SEO-guiden Tags: Google-Juice, keywords, nøgleord, Search Engine Optimization, SEO, stikord, søgeord

Brug alt-tag og title-tag

29. december 2009 af Michael Bredahl

Sådan ser dialogboksen Indsæt link ud i WordPress

Alt-tag er en alternativ tekst

En alternativ tekst der bruges i forbindelse med indsatte billeder, for at fortælle dem der får læst hjemmesiden højt, hvad billedet forestiller. Eller i situationer hvor billedet af en-eller-anden årsag er forsvundet, teksten der vises i stedet for billedet.

Hvad giver Google en ide om hvad et billede indeholder? Google kan ikke se (endnu). Google kan læse, men ikke se billeder. Så når billedet hedder pict000123, kan Google finde ud af at det nok er taget før pict000124, og efter pict000122, men ikke andet!

Alt-tag er alt-afgørende 😉 Google bruger teksten i alt-tag til at kategorisere billedet, så når du søger på ordet hund i billedsøgning, er det ikke fordi Goole kan se hvilke billeder der har noget med hunde at gøre, men fordi teksten “omkring” billedet beskriver noget med hund, eller endnu bedre, at et alt-tag fortæller, at billedet har noget med hund at gøre.

Hvis du f.eks. har et billede fra ferien 2009 i Tyrkiet på stranden, en solnedgang, så skal der være så mange ord som muligt der beskriver billedet. Samtidig giver det ekstra Google-juice til siden, når billedets alt-tag indeholder stikord der også bruges i teksten, titlen og beskrivelsen.

Title-tag er en pege-tekst

Til hyperlinks bruges en alternativ tekst, ofte kaldet pegetekst, der i html-koden hedder title. Der er to ting du kan bruge title-tag til ved hyperlinks.

  • Title-tag kan give Google ekstra Google-juice til din egen hjemmeside
  • Title-tag kan give Google en ide om hvad der er i den anden ende af et hyperlink, og det er sådan det bør bruges

Når du i title-tag beskriver det der er i den anden ende af et hyperlink, vægter Google henvisningen højere. Du har skrevet “se mine billeder fra ferien 2009” som title, og siden indeholder tekst som “Billeder fra ferien 2009” – så er hyperlink mere værd, end hvis det bare havde været “flere billeder”

Dvs. fra din støvsugerforside laves henvisninger til støvsuger xyz med beskrivende title-tag om støvsuger xyz, og link er placeret i kort tekst der beskriver støvsuger xyz. På den måde, får Google en ide om, at det virkelig er en positiv henvisning for støvsuger xyz, og ikke bare et internet ligegyldigt link, eller et link-bytte link.

Hvordan oprettes alt- og title-tag

De fleste webdesignprogrammer giver mulighed for ved oprettelsen af hyperlink, eller indsættelse af billeder, at oprette de beskrevne tekster. Det er ren dovenskab, og det er ris til egen r..,  hvis du ikke bruger det.

I tinyMCE der bruges i WordPress, Joomla, Drupal og Typo3, oprettes hyperlink med denne dialogboks:

Indsæt Link i WordPress, husk at udfylde alt-teksten
Indsæt Link i WordPress, husk at udfylde alt-teksten

Og Indsæt billede ser sådan ud:

Husk at udfylde title-tag, her kaldet Titel
Husk at udfylde title-tag, her kaldet Titel

Som en sjov detalje, er der også alt-tag til billedet, men det er fordi der oprettes en miniature med link til det store billede. Og det er link på miniature der bruger alt-tag.

Udfyld så meget som muligt! Du kan aldrig få for mange informationer med, så længe du beskriver, og ikke bare skriver søgeord.

Det genererer en masse html-kode:

Tags der genereres ved indsættelse af billede
Tags der genereres ved indsættelse af billede

Her er a href henvisning til det store billede.
img fortæller hvilket billede der skal vises.
title er teksten når der peges på billedet.
scr er kilden til det lille billede (det der vises).
alt er alternativ teksten hvis billedet ikke vises, og den tekst der vises når du peger på et hyperlink.

Men hvad vinder så? Nu er der et hyperlink med title-tag, der viser et billede med alt-tag, men der kan kun vises en tekst når der peges!?

Det er et hyperlink der peger på noget, og det er title-tag der vises som pegetekst.
Hvis der ikke er noget title-tag, vises der ikke nogen pegetekst, selvom billedet har et alt-tag!

Men hvis billedet forsvinder, vises alt-tag som alternativ til billedet, til højre for et rødt kryds.

…

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

Skrevet i: SEO-guiden Tags: alt-tag, Google, Google-Juice, Search Engine Optimization, SEO, Søgemaskineoptimering, tag, title-tag

Duplicate content = indhold der vises flere gange

22. december 2009 af Michael Bredahl

I TinyMCS kan du tilføje ekstra kode til et hyperlink

Det værste er kopier (genbrug)

Godt nok er der nogen der siger, at vi skal have så mange sider som muligt, og der skal være så mange links til vores website som muligt, men pas på med samme indhold på flere sider.

Et godt eksempel er din brugsanvisning til et produkt!

Du laver en pæn brugsanvisning, og den skal selvfølgelig vedlægges produktet på cd i pdf-udgave. På din hjemmeside laver du en brugsanvinsning magen til, måske endda bare kopiere indholdet, og så for et syn skyld opretter et link til den pdf-fil du har lagt sammen med produktet.

Hvordan ser Google det?

Pludselig er der to sider, der indeholder samme tekst. Det kalder Google “Duplicate content”, og det er nu op til Google at afgøre, hvilket indhold der er det vigtigste, og skal stå først ved en søgning på de søgeord der nu lige passer til.

Hvad vil du helst have at Google henviser til? En pdf-fil der åbnes, og ikke er til at komme videre til dit websted, medmindre det er en pilfingret it-nørd? Eller hjemmesiden med beskrivelsen, hvor der evt. efterfølgende kan vælges at få vist pdf’en?

Brug nofollow

Når du opretter henvisningen til pdf-filen, så sørg for at henvisning har rel=”nofollow”

Dvs. <a href=”brugsanvisning.pdf” rel=”nofollow”>Brugsanvisning</a>

Hvis du ikke gør det, bliver Google forvirret, og du får halvt point på begge sider, eller fuldt point på den forkerte. Begge dele er noget skidt, for det giver en forkert rangering.

Der er ikke mange tekstbehandlere der giver mulighed for at skrive noget ekstra sammen med adressen til siden/dokumentet der henvises til, så der må du lige ud i html-koden og tilpasse.

Opret først et hyperlink til dokumentet.

Skift derefter til html-visning, og find det sted dit nye hyperlink optræder

I WordPress med brug af TinyMCE (standard-editoren) ser det sådan ud i html:

Her er et helt almindeligt hyperlink
Her er et helt almindeligt hyperlink

Nu kan du tilføje rel=”nofollow”

Her er et link med rel="nofollow"
Her er et link med rel="nofollow"
Som linket HER
…

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

Skrevet i: SEO-guiden Tags: duplicate content, Google-Juice, Search Engine Optimization, SEO, Søgemaskineoptimering

Brug overskrifter og andre typografier

22. december 2009 af Michael Bredahl

Brug overskrifter

Google ser det du skriver

Når du laver hjemmesider, er det en god ide at bruge overskrifter. Grundlæggende fordi en overskrift kan rettes i et stylesheet, medmindre du har været så ubetænksom at ændre formateringen f overskriften direkte på en af siderne.

MEN overskrifter er også god Google-juice! Google regner med at du skriver noget relevant for siden i overskriften.

Dvs. at dine titler til siden og afsnit lige så godt kan være “rigtige” overskrifter. De søgeord Google finder i tekst formateret som overskrifter, vægter mere end de søgeord der findes i halt almindelig brødtekst (afsnit).

De fleste programmer har en eller anden form for formatering, og her finder du garanteret et felt der kan indstille til overskrifter.

Brug overskrifter
Det er ofte nemt at vælge en overskrift

Brug typografier

Endnu en fordel ved overskrifter er, at du slipper for at have en seddel liggende med de formateringer du normalt bruger til de forskellige dele af teksten. Brug en Typografi (som det også hedder), og straks tilpasses teksten i afsnittet til det valgte. Og hvis du senere vil lave noget om, kan det helt enkelt gøres i det anvendte stylesheet.

…

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

Skrevet i: SEO-guiden Tags: Google, Google-Juice, overskrift, Search Engine Optimization, SEO, Søgemaskineoptimering, tag

Så mange sider som muligt!

22. december 2009 af Michael Bredahl

Vær kreativ, skriv meget

Det er vigtigt du har så mange sider som muligt, med relevant indhold.

Netop relevant indhold er nok det vigtigste nøgleord i den sætning. Det nytter ikke noget du laver en masse sider om ingenting, eller udpensler det så meget at du har ingenting på hver side. Google er ikke dum (eller i hvert fald ikke dummere end de programmører der laver skanningsmotoren).

Hvis du sælger støvsugere, er der sikkert flere modeller. Her vil du måske til at starte med, lave en side om støvsugere, og så nævne de tre modeller du sælger i hvert sit afsnit. Det er ikke en god ide. For hvad skal du bruge som titel?

Forside med undersider

Det bedste vil her være at lave an side med en kort (meget kort) beskrivelse eller opremsning af de tre støvsugermodeller, og så lave en side til hver af de tre modeller. Det kræver selvdisciplin, for på “forsiden” skal du kun bruge søgeordet “støvsuger” mens du på hver produktside kun skal bruge “støvsuger model xyz” – eller næsten, for selvfølgelig kan der være flere relevante søgeord. Nogle er til vand, andre kun til støv osv.

Konklusion

Lav mange sider, men de skal være relevante. Lav heller ikke for mange sider, så indholdet bliver udvandet! Og hold titel, beskrivelse og stikord inden for det siden rent faktisk beskriver.

…

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

Skrevet i: SEO-guiden Tags: Google-Juice, Search Engine Optimization, SEO, Søgemaskineoptimering, tag

Nøgleord er underordnede (keywords)

21. december 2009 af Michael Bredahl

Nøgleord (keywords) er ligegyldige

– siger Google

Men derfor er det rart at sætte stikord på sin side, også for at finde ud af om det nu er den rigtige titel og beskrivelse der er anvendt. Nøgleordene har vi jo haft en ide om blev brugt lige så flittigt som beskrivelsen og titlen, men nu siger Google, at vi alligevel lyver som metrologer og politikere i det felt, så det bliver ignoreret 😉

Ret nøgleord (keywords)

I de fleste webdesignprogrammer kan du højreklikke og vælge Egenskaber for side eller lignende. Her finder du feltet til nøgleord, som du kan tilpasse efter behov.

  1. Skriv så mange som muligt, bare de er relevante for sidens indhold

Du kan altid rette nøgleord i html-koden, der starter med <html> og et-eller-andet, efterfulgt af <head> med en masse forskelligt. Her skal du finde <meta name=”keywords” content =”DET, ER, HER, DER, ER, NØGLEORD, KALDET, STIKORD, ELLER, SØGEORD” />

Du kan ikke bruge for mange søgeord (Google ignorerer dem jo alligevel 😉 ), men det kan give dig en ide om det måske er bedre at dele siden op i flere sider. Det skal jeg nok komme ind på senere!

…

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

Skrevet i: SEO-guiden Tags: Google-Juice, keywords, nøgleord, Search Engine Optimization, SEO, stikord, Søgemaskineoptimering, søgeord

Beskrivelsen (description) af webstedet er mindst lige så vigtig

21. december 2009 af Michael Bredahl

Google finder selv på noget, men er det smart?

Description-tag er en beskrivelse af webstedets indhold

Google og de andre søgemaskiner kan sagtens scanne dit websted og finde et-eller-andet. Men hvis du selv vil bestemme hvilken tekst der vises i søgninger, er det description-tag (beskrivelse) der skal udfyldes helt rigtigt.

Google finder selv på noget, men er det smart?
Google finder selv på noget, men er det smart?

Tilpas beskrivelsen

I de fleste web-strikkeprogrammer kan du højreklikke på siden, og vælge Egenskaber for side eller lignende. Her finder du feltet til beskrivelsen, og tilpasser efter behov.

  1. Skriv så meget som muligt, bare det er relevant, og findes på siden
  2. De første 146 tegn vises i Google-beskrivelsen af webstedet, derefter vises …
    Nogle mener Google kun ser på de første 146 tegn
    Andre mener der stadig er Google-juice i det efterfølgende, og kan bruges til ekstra “søgeord”
  3. Start med noget der fanger, kun Google læser det sidste

Du kan altid rette beskrivelsen direkte i html-koden, der starter med <html> og et-eller-andet, efterfulgt af <head> med en masse forskelligt. Her skal du finde <meta name=”description” content =”DET ER HER BESKRIVELSEN SKAL TILPASSES” />

Hvis det ikke findes i forvejen, skriver du det bare 😉

Eller endnu nemmere, du kan markere det her fra siden, kopiere det, og sætte det ind på din egen side. Til det skal du bruge dit web-strikkeprogram, og vise html-koden, så du kan sætte det huggede ind, og rette efter behov.

…

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

Skrevet i: SEO-guiden Tags: beskrivelse, description, Google-Juice, Search Engine Optimization, SEO, Søgemaskineoptimering, tag

Webstedets titel er meget vigtig

18. december 2009 af Michael Bredahl

Ny side 1

Har du nogensinde set en “Ny side 1”? eller “New page 1”? Prøv at søge i Google, og bliv forbavset.

[Læs mere…]

Skrevet i: SEO-guiden Tags: Google-Juice, Search Engine Optimization, SEO, Søgemaskineoptimering, title, title-tag

  • « Forrige side
  • 1
  • 2

Nyeste indlæg

  • Baby Boomers, Generation X, Millennials og Generation Z
  • Kører du lovlig GDPR, og er du fremtidssikret?
  • Hvad ved Google om mig?
  • Hashtags er ved at dø, længe leve hashtags
  • Tracking

Emner

  • Analytics
  • anmeldelser
  • Apple
  • Biler
  • Blandet
  • Blog
  • Content Marketing
  • Firefox
  • Flash
  • FOF-kurser
  • Gadgets
  • Google
  • Internet Explorer
  • Job
  • Joomla!
  • Microsoft
  • Office
  • Om
  • SEO-guiden
  • Services
  • sikkerhed
  • Sociale medier
  • Support
    • Fjernsupport
  • Windows
  • WordPress-Guiden

Michael Bredahl

C/o Den Fynske Spilfabrik
Stationsvej 69, port 1
5792 Årslev

CVR: 2146 6107

Kontakt mig

Skriv en email
Udfyld formularen
Tlf.: +45 5050 4797

  • Facebook
  • Google MyBusiness
  • Twitter
  • Pinterest
  • Instagram
  • YouTube

Copyright Michael-Bredahl.dk

Privatlivsindstillinger
×

Denne hjemmeside bruger cookies for at forbedre din oplevelse. Nogle er nødvendige for sidens funktionalitet, mens andre hjælper os med at analysere og forbedre din brugeroplevelse. Gennemgå venligst dine muligheder, og træf dit valg.

Hvis du er under 16 år, skal du sikre dig, at du har fået tilladelse fra dine forældre eller værge til alle ikke-essentielle cookies.

Dit privatliv er vigtigt for os. Du kan til enhver tid justere dine cookie-indstillinger. For mere information om, hvordan vi bruger data, læs venligst vores privatlivspolitik. Du kan til enhver tid ændre dine præferencer ved at klikke på indstillingsknappen nedenfor.

Bemærk, at hvis du vælger at deaktivere nogle typer cookies, kan det påvirke din oplevelse af siden og de tjenester, vi kan tilbyde.

Nødvendige cookies og tjenester muliggør grundlæggende funktioner og er nødvendige for hjemmesidens korrekte funktion. Disse cookies og tjenester kræver ikke brugertilladelse ifølge GDPR.
Vis detaljer
_gat_ua-*
PHPSESSID
wordpress_test_cookie
wp_lang
wp-settings-*
wp-settings-time-*
mhcookie
michael-bredahl.dk
www.michael-bredahl.dk
Disse cookies og tjenester er nødvendige for hjemmesidens korrekte funktion, men deres brug kræver brugertilladelse. De kan omfatte, men er ikke begrænset til: betalingsgateways, captcha-tjenester, indlejrede bookingsystemer.
Vis detaljer
cdnjs.cloudflare.com
Statistikcookies indsamler brugsoplysninger, hvilket giver os indsigt i, hvordan vores besøgende interagerer med vores hjemmeside.
Vis detaljer
_dc_gtm_ua-*
_ga
_ga_*
_gid
visitor
analytics.google.com
region1.analytics.google.com
region1.google-analytics.com
stats.g.doubleclick.net
www.google-analytics.com
www.googletagmanager.com
Marketingtjenester bruges af tredjepartsannoncører eller udgivere til at vise personlige annoncer. De gør dette ved at spore besøgende på tværs af hjemmesider.
Vis detaljer
_fbp
connect.facebook.net
pagead2.googlesyndication.com
td.doubleclick.net
Disse cookies og tjenester er nødvendige for at vise visse medieelementer, såsom indlejrede videoer, kort, opslag på sociale medier osv.
Vis detaljer
fonts.googleapis.com
fonts.gstatic.com
secure.gravatar.com
www.facebook.com
www.google.com
www.youtube.com
Denne kategori omfatter alle cookies, domæner og tjenester, der ikke falder ind under de andre specifikke kategorier eller ikke er klart kategoriserede.
Vis detaljer
illow-consent-acddf451-dcae-4c40-9556-559d52f6ddfc
5n.dk
detector.scamsniffer.io
ecsr.dk
i.ytimg.com
impdk.tradedoubler.com
infird.com
local.adguard.org
netdna.bootstrapcdn.com
reklamebeskyttelse.dk
s.w.org
www.google.dk
www.google.fr
www.google.se
www.gstatic.com
www.partner-ads.com
Samtykkedato:
Enheds-ID:
Accepter alle Accepter kun nødvendige Gem indstillinger
Privatlivspolitik

Nogle nødvendige ressourcer er blevet blokeret, hvilket kan påvirke tredjeparts tjenester og kan få websitet til ikke at fungere korrekt.

Tillad alle nødvendige ressourcer Tillad alle cookies og tjenester