Michael Bredahl

  • Om mig
    • CV
    • Referencer
    • Mine kurser
    • Kontakt
    • Go’Nova
    • Rygestop
  • SEO
    • Kursus i SEO og Link Building
    • Tips til søgemaskineoptimering
    • Kurset i søgemaskineoptimering
  • Ads
    • Kursus i Google Ads
    • Kursus i SoMe annoncering
    • Hjælp til annoncering
  • SoMe
  • Nyhedsbrev
  • Webdesign
    • WordPress sikkerheds & opdateringsservice
    • Tracking
      • Support
        • Fjernsupport
        • Hjælp, min PC crasher
        • Glemt kode til Windows
        • Fejlfinding og support til skærm
        • Priser
  • Cookies
Michael-Bredahl.dk / Brug alt-tag og title-tag

Brug alt-tag og title-tag

29. december 2009 af Michael Bredahl

Alt-tag er en alternativ tekst

En alternativ tekst der bruges i forbindelse med indsatte billeder, for at fortælle dem der får læst hjemmesiden højt, hvad billedet forestiller. Eller i situationer hvor billedet af en-eller-anden årsag er forsvundet, teksten der vises i stedet for billedet.

Hvad giver Google en ide om hvad et billede indeholder? Google kan ikke se (endnu). Google kan læse, men ikke se billeder. Så når billedet hedder pict000123, kan Google finde ud af at det nok er taget før pict000124, og efter pict000122, men ikke andet!

Alt-tag er alt-afgørende 😉 Google bruger teksten i alt-tag til at kategorisere billedet, så når du søger på ordet hund i billedsøgning, er det ikke fordi Goole kan se hvilke billeder der har noget med hunde at gøre, men fordi teksten “omkring” billedet beskriver noget med hund, eller endnu bedre, at et alt-tag fortæller, at billedet har noget med hund at gøre.

Hvis du f.eks. har et billede fra ferien 2009 i Tyrkiet på stranden, en solnedgang, så skal der være så mange ord som muligt der beskriver billedet. Samtidig giver det ekstra Google-juice til siden, når billedets alt-tag indeholder stikord der også bruges i teksten, titlen og beskrivelsen.

Title-tag er en pege-tekst

Til hyperlinks bruges en alternativ tekst, ofte kaldet pegetekst, der i html-koden hedder title. Der er to ting du kan bruge title-tag til ved hyperlinks.

  • Title-tag kan give Google ekstra Google-juice til din egen hjemmeside
  • Title-tag kan give Google en ide om hvad der er i den anden ende af et hyperlink, og det er sådan det bør bruges

Når du i title-tag beskriver det der er i den anden ende af et hyperlink, vægter Google henvisningen højere. Du har skrevet “se mine billeder fra ferien 2009” som title, og siden indeholder tekst som “Billeder fra ferien 2009” – så er hyperlink mere værd, end hvis det bare havde været “flere billeder”

Dvs. fra din støvsugerforside laves henvisninger til støvsuger xyz med beskrivende title-tag om støvsuger xyz, og link er placeret i kort tekst der beskriver støvsuger xyz. På den måde, får Google en ide om, at det virkelig er en positiv henvisning for støvsuger xyz, og ikke bare et internet ligegyldigt link, eller et link-bytte link.

Hvordan oprettes alt- og title-tag

De fleste webdesignprogrammer giver mulighed for ved oprettelsen af hyperlink, eller indsættelse af billeder, at oprette de beskrevne tekster. Det er ren dovenskab, og det er ris til egen r..,  hvis du ikke bruger det.

I tinyMCE der bruges i WordPress, Joomla, Drupal og Typo3, oprettes hyperlink med denne dialogboks:

Indsæt Link i WordPress, husk at udfylde alt-teksten
Indsæt Link i WordPress, husk at udfylde alt-teksten

Og Indsæt billede ser sådan ud:

Husk at udfylde title-tag, her kaldet Titel
Husk at udfylde title-tag, her kaldet Titel

Som en sjov detalje, er der også alt-tag til billedet, men det er fordi der oprettes en miniature med link til det store billede. Og det er link på miniature der bruger alt-tag.

Udfyld så meget som muligt! Du kan aldrig få for mange informationer med, så længe du beskriver, og ikke bare skriver søgeord.

Det genererer en masse html-kode:

Tags der genereres ved indsættelse af billede
Tags der genereres ved indsættelse af billede

Her er a href henvisning til det store billede.
img fortæller hvilket billede der skal vises.
title er teksten når der peges på billedet.
scr er kilden til det lille billede (det der vises).
alt er alternativ teksten hvis billedet ikke vises, og den tekst der vises når du peger på et hyperlink.

Men hvad vinder så? Nu er der et hyperlink med title-tag, der viser et billede med alt-tag, men der kan kun vises en tekst når der peges!?

Det er et hyperlink der peger på noget, og det er title-tag der vises som pegetekst.
Hvis der ikke er noget title-tag, vises der ikke nogen pegetekst, selvom billedet har et alt-tag!

Men hvis billedet forsvinder, vises alt-tag som alternativ til billedet, til højre for et rødt kryds.

…

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

Skrevet i: SEO-guiden Tags: alt-tag, Google, Google-Juice, Search Engine Optimization, SEO, Søgemaskineoptimering, tag, title-tag

Michael Bredahl

Datter: Far, hvad laver du egentlig?

Far: Jeg fortæller historier på nettet

Teknisk SEO, Online Marketing Specialist og webudvikling med brugeren i centrum siden 1998, hvor det var notesblokken der blev brugt som Framework. Jeg har undervist og udført alt inden for Online Marketing. Det går stærkt i branchen, og min stærke side er at få overblikket, og formidle budskabet så alle forstår det. Mere om mig…

Se mine blogindlæg

Nyeste indlæg

  • Baby Boomers, Generation X, Millennials og Generation Z
  • Kører du lovlig GDPR, og er du fremtidssikret?
  • Hvad ved Google om mig?
  • Hashtags er ved at dø, længe leve hashtags
  • Tracking

Emner

  • Analytics
  • anmeldelser
  • Apple
  • Biler
  • Blandet
  • Blog
  • Content Marketing
  • Firefox
  • Flash
  • FOF-kurser
  • Gadgets
  • Google
  • Internet Explorer
  • Job
  • Joomla!
  • Microsoft
  • Office
  • Om
  • SEO-guiden
  • Services
  • sikkerhed
  • Sociale medier
  • Support
    • Fjernsupport
  • Windows
  • WordPress-Guiden

Michael Bredahl

C/o Den Fynske Spilfabrik
Stationsvej 69, port 1
5792 Årslev

CVR: 2146 6107

Kontakt mig

Skriv en email
Udfyld formularen
Tlf.: +45 5050 4797

  • Facebook
  • Google MyBusiness
  • Twitter
  • Pinterest
  • Instagram
  • YouTube

Copyright Michael-Bredahl.dk

Privatlivsindstillinger
×

Denne hjemmeside bruger cookies for at forbedre din oplevelse. Nogle er nødvendige for sidens funktionalitet, mens andre hjælper os med at analysere og forbedre din brugeroplevelse. Gennemgå venligst dine muligheder, og træf dit valg.

Hvis du er under 16 år, skal du sikre dig, at du har fået tilladelse fra dine forældre eller værge til alle ikke-essentielle cookies.

Dit privatliv er vigtigt for os. Du kan til enhver tid justere dine cookie-indstillinger. For mere information om, hvordan vi bruger data, læs venligst vores privatlivspolitik. Du kan til enhver tid ændre dine præferencer ved at klikke på indstillingsknappen nedenfor.

Bemærk, at hvis du vælger at deaktivere nogle typer cookies, kan det påvirke din oplevelse af siden og de tjenester, vi kan tilbyde.

Nødvendige cookies og tjenester muliggør grundlæggende funktioner og er nødvendige for hjemmesidens korrekte funktion. Disse cookies og tjenester kræver ikke brugertilladelse ifølge GDPR.
Vis detaljer
_gat_ua-*
PHPSESSID
wordpress_test_cookie
wp_lang
wp-settings-*
wp-settings-time-*
mhcookie
michael-bredahl.dk
www.michael-bredahl.dk
Disse cookies og tjenester er nødvendige for hjemmesidens korrekte funktion, men deres brug kræver brugertilladelse. De kan omfatte, men er ikke begrænset til: betalingsgateways, captcha-tjenester, indlejrede bookingsystemer.
Vis detaljer
cdnjs.cloudflare.com
Statistikcookies indsamler brugsoplysninger, hvilket giver os indsigt i, hvordan vores besøgende interagerer med vores hjemmeside.
Vis detaljer
_dc_gtm_ua-*
_ga
_ga_*
_gid
elementor_pro_login
visitor
analytics.google.com
region1.analytics.google.com
region1.google-analytics.com
stats.g.doubleclick.net
www.google-analytics.com
www.googletagmanager.com
Marketingtjenester bruges af tredjepartsannoncører eller udgivere til at vise personlige annoncer. De gør dette ved at spore besøgende på tværs af hjemmesider.
Vis detaljer
_fbp
connect.facebook.net
pagead2.googlesyndication.com
td.doubleclick.net
Disse cookies og tjenester er nødvendige for at vise visse medieelementer, såsom indlejrede videoer, kort, opslag på sociale medier osv.
Vis detaljer
fonts.googleapis.com
fonts.gstatic.com
secure.gravatar.com
www.facebook.com
www.google.com
www.youtube.com
Denne kategori omfatter alle cookies, domæner og tjenester, der ikke falder ind under de andre specifikke kategorier eller ikke er klart kategoriserede.
Vis detaljer
illow-consent-acddf451-dcae-4c40-9556-559d52f6ddfc
5n.dk
detector.scamsniffer.io
ecsr.dk
i.ytimg.com
impdk.tradedoubler.com
infird.com
local.adguard.org
netdna.bootstrapcdn.com
reklamebeskyttelse.dk
s.w.org
www.google.com.ua
www.google.dk
www.google.fr
www.google.se
www.gstatic.com
www.partner-ads.com
Samtykkedato:
Enheds-ID:
Accepter alle Accepter kun nødvendige Gem indstillinger
Privatlivspolitik

Nogle nødvendige ressourcer er blevet blokeret, hvilket kan påvirke tredjeparts tjenester og kan få websitet til ikke at fungere korrekt.

Tillad alle nødvendige ressourcer Tillad alle cookies og tjenester