Det har meget længe været brugt at annoncorerne betaler for antallet af visninger. Jo flere visninger der er, jo bedre kender du produktet, uden du har brugt det. Og jo større er chancen for at det er produktet der er reklameret for, du hiver ned af hylden i supermarkedet, når ungerne ræser rundt og leger “det vilde ros” med hver deres børneindkøbsvogn. Det er videnskabeligt bevist, og det er derfor der bliver ved med at være reklameblokke i fjernsynet, og reklamer i ugeblade, aviser m.m.
På internettet viser det sig at du har lidt den samme tendens. Når du endelig klikke på en reklame, har du ofte set den nogle gange, måske endda mange gange. Men hvorfor klikker du så pludselig på den? Nysgerrigheden er vakt, og pludselig har du et behov for at vide mere om et produkt du ikke har brug for.
Google ser alt
Når du bevæger dig på internettet, ser du mange sider med reklamer fra Google Affiliate, dvs. AdWords og andre partnere.
Hvad er så mere nærliggende end at sørge for at vise dig den samme reklame igen og igen. Presse dig til at se den, så du får “lyst” til at klikke på den.
Men hvad så med Googles mantra om at vise relevante reklamer, der passer til indholdet af de websider du besøger?
Normale folk cirkler omkring de samme kategorier. De sider vi ser, handler stort set alle sammen om det samme. Er du fodboldfan, vil mange sider være om fodbold, og du vil slet ikke lægge mærke til at du ser den samme reklame igen og igen. Kun ubevidst. For til sidst at blive draget af den, så du klikker på den. Det har kun et formål: Google tjener penge.
Så på den måde passer det helt i Googles ånd. Registrere oplysninger, udnytte dem til at optimere visning af reklamer, for i sidste ende at tjene på det. Gid jeg havde aktier i Google 😉
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Michael Bredahl