De fleste ved hvad Facebook er, og har en ide om at det der med sociale medier, er noget med at dele “noget” mellem venner og familie. Men der er mange flere sociale medier, og er der noget der er bedre end det du bruger nu, hvad skal du vælge?
Det kan godt være en jungle at vælge den rigtige sociale platform, for du kommer måske i tvivl, og tror der er noget bedre end det du har nu. Jeg har her lavet en opsummering af de mest populære tjenester set med danske øjne, og lidt om hvad de står for.
Over halvdelen af de danske borgere, er med på et socialt netvær. Mest populært er Facebook, efterfulgt af LinkedIn og Twitter. Måske! For der er sket maget de sidste par måneder!
Min helt klare holdning er, at Facebook er forbeholdt private brugere, og til internt brug, med opdateringer af bleskift og andet arbejdsrelateret ligegyldigt indhold. Du har mulighed for at vise dine billeder og videoer, samt synes godt om websteder og andre brugere. Men kun dine private venner, familie og beendte.
[ad code=1 align=center]Dog er der muligheden med Facebook Pages, der er til virksomheder og offentlige personer (kunstnere, politikere osv.). hvor du kan have et arbejdsrelateret forum. Problemet er, at der står en privat person bag, og det bliver svært at adskille privatlivet og arbejdet, selvom du har en Page.
Har du nosser til at afvise en arbejdsrelateret “må jeg være din ven” til din private profil? Du må ifølge Facebook reglerne ikke have mere end en profil, så du kan ikke lave en offentlig og en privat profil. Den offentlige skal være en Page, og her kan du som privatperson poste opslag. Men så blander du netop privatlivet ind i din arbejdsrelaterede Page.
Det er altså noget snavs. Jeg vil holde Facebook til det private.
Og alligevel vil jeg da ikke betænke mig på at lave en Page til virksomheden, men jeg vil være meget opmærksom på, ikke at blande det private med virksomheden!
På twitter kan du skrive en kort kommentar på 140 tegn. Hvis du skriver mere, bliver det forkortet. Det har givet grobund til en masse forkortningstjenester til urlér, f.eks. bitly,com.
På twitter er der mest arbejdsrelaterede personligheder, og her gælder det om at følge nogle personers kommentarer, som man synes godt om. Der kan sorteres i strømmen af kommentarer, så du kun får vist det der virkelig interesserer dig.
Selvfølgelig gælder det om at få så mange der forfølger dig som muligt, men det har også givet en masse follow/unfollowers, der prøver på at forølge dig, for så at droppe dig igen, hvis du ikke forfølger dem tilbage igen. Ikke som på Facebook, hvor det gælder om kun at have dem i sit netværk du gider have til at snage i dine oplysninger.
Twitter er et udstillingsvindue, du skriver noget, og håber der er nogen der gider høre på dig. Til gengæld kan du ikke begrænse hvem der skal kunne se det du siger. Det er lidt som en hjemmeside, og netop derfor kan Google indexere det der sker på Twitter, hvor Facebook er lukket land.
Som virksomhed bør du helt klart have en twitterkonto, om du så bruger den, er noget andet. Men det er en nem måde, at fortælle du har noget nyt indhold på din hjemmeside.
Der er mange der bliver meget personlige på Twitter, og en del er utilfredse mded dette, men så kan man jo bare sortere i sine twitter-feed. Grundlæggende er Twitter dog mest fyldt med arbejdsrelateret åbent indhold. Twitter er meget brugt til søgemaskineoptimering, da Google har adgang til alle tweets!
Med LinkedIn har du et arbejdsrelateret netværk, hvor du skal spørge andre om de vil kendes ved dig. Lidt i stil med Facebook, men helt åbent lagt op til at det er med arbejdet som fokus.
Du kan skrive små kommentarer om hvad du laver nu, eller hvad som helst. Alle oplysningerne du deler, er meget lagt op til at have noget med arbejdet at gøre, så du bliver ikke så fristet til at udlevere dit privatliv, selvom det er muligt.
På LinkedIn er der lagt op til, at du holder styr på alle de arbejdsrelaterede personer, og prøver på at udvide dit netværk igennem LinkedIn.
Google+
Har vi så nået det ultimative med Google+? – Næsten!
Med Google+ har du mulighed for at forfølge alle dem du har lyst til. De har så mulighed for at forfølge dig, men ikke nødvendigvis. På det punkt er det nøjagtig som Twitter.
Når du udgiver noget på Google+ har du mulighed for at det er alle, eller kun bestemte grupper (kaldet Circles eller Netværk på dansk) du forølger der skal have adgang til indholdet. Det er jo meget lig Facebook.
Men er Google+ så bedre?
Umiddelbart er Google+ bare en ny udgave af Twitter-Facebook, og har ikke så meget nytænkning. Det er nemt at tilføje billeder og video, links og din posistion, men det kan du også i de to andre.
Til gengæld giver integrationen af alle Googles andre muligheder med et socialt netværk, en nem online platform til alt hvad du har brug for på nettet, uden du behøver logge ind flere gange. Det er da en fordel.
Men så er spørgsmålet bare om dine venner er på samme platform som dig. Hvis de ikke går Google+ vejen, er du alene. Altså alene sammen med de 300 mio andre G+ brugere!
Indtil videre har de personer jeg er stødt ind i på G+ været udelukkende arbejdsrelaterede, og så er opdelingen måske ved at være på plads!
Mange andre sociale netværk
Der er mange andre sociale netværk, og de benyttes selvfølgelig i vid udstrækning når du skal søgemaskineoptimere din hjemmeside.
Delicious er et bogmærkeunivers, hvor du laver en profil, der kan håndtere alle dine bogmærker på internettet, og hvor du kan se hvor maknge andre der synes at det bogmærke du har tilføjet, er noget værd.
Heello er en Twitterklon, der også kan vise små kommentarer.
foursquare er en tjeneste til at fortælle hvor du er netop nu, med mulighed for at annoncøren giver point for at du har tjekket ind på stedet.
Der er mange flere sociale tjenester, over 300. Du kan ikke kende dem alle, og de fleste er da også kun benyttet i USA eller andre engelsksprogede lande.
Konklusion
Jeg håber du har fået et indblik i, hvilke sociale tjenester der umiddelbart er at vælge imellem. Og jeg håber også du nu er klar over hvad du selv skal vælge at bruge.
Facebook er helt klart til private samtaler, og en Facebook Page til virksomheden, men pas på med ikke at blande det private med arbejdet. Twitter er til korte tweets, og ofte meget arbejdsrelaterede. Hvis du bliver for privat, ryger dine forfølgere, medmindre du er meget spændende. hold dig til dit emne!
LinkedIn er dit visitkort på nettet, hvor du kan være lidt social med andre, og Google+ er en sammensmeltning af Twitter og Facebook. Indtil videre er det lidt indspist, der er ikke mange private brugere, så det er mest erhvervsrelateret. Men mon ikke Google formår at få mange private brugere med. De har netop annoncaret at der også er Google+ spil på tapetet!
…
Hav en fortsat fantstisk god dag
Michael Bredahl