Der er ingen tvivl om at mange er kreative for at tjene penge. Og hvis du vil have en bid af kagen, kan der nogle gange være en genvej, der er lidt ulden i kanten. Det kræver så nogle ændringer i Googles algoritme, men ofte er det bare lappeløsninger, lidt som at pisse i bukserne for at holde varmen. Det har Google gjort flere gange, og det giver mere og mere groteske resultater.
Det reelle Google fra starten af
Det startede ganske uskyldigt med at være en søgemaskine, en forbandet god en, eller måske nærmere en forbavsende god søgemaskine. Og så havde Google ikke alle de der generende bevægelige gif’er, links til 100 kategorier, og 8 meter indhold der trak tænder ud på en almindelig modemforbindelse.
Der var noget reelt over Google, og deres motto var (og er) Do no evil. Det kan så diskuteres hen ad vejen, om det holder vand.
Traditionelle reklamer
For at forstå Googles dilemme, må jeg lige opremse de traditionelle reklamer, der er i ugeblade og på tv. De reklamer har du næsten ingen måde at måle noget som helst på. Håndværkeren kan være smart, at benytte et tlf. nr der ikke er hovednummeret, så kan han nogenlunde finde ud af hvor meget han egentlig har fået ud af sine reklamepenge.
De store producenter kører en kampegne, både i fjernsynet, radiospots, i kiosken, hos købmanden, og i supermarkedet. Nogle gange også via internettet. Alt sammen på samme tid, og totalt kaotisk at måle noget som helst på. De finder aldrig ud af hvad der virkelig har givet noget. Tilsammen er der forhåbentlig en øget omsætning, men hvilke virkemidler der har givet bedst afkast (eller mest underskud) ved de ikke.
Nogle er smarte, og køre en kampagne i et medie ad gangen, så er det noget nemmere at måle.
Uanset hvad, har vi her en betaling for at få vist/oplæst reklamer, som der betales for, uden du ved hvad pengene går til.
Det kunne ikke bruges på nettet, for som nævnt er der altid nogen der er kreative. Så hvis jeg nu havde et site, der viser reklamer, kunne jeg bare trykke opdater til min pegefinger bløder, og tjene en krone for hver F5. Men det blev hurtigt stoppet, for så var der noget der hedder ip-adressen. Nu skal du så rundt på 500 biblioteker om dagen, og lige så mange naboer/venner for at tjene en sjat.
I dag vil et par mobile bredbåndsabonnementer måske kunne klare det 😉
Det gav Google en ide om, at det nok var bedre ikke at betale for visninger, men for klik et på reklamen. Stadig med ip-adressen i logbogen, så der ikke skulle være snyd.
Først var der reklamer med AdWords
Og annoncer med AdSense, hvor du bliver betalt for hvert klik der bliver lavet på din hjemmesides reklamer. Et klik, hvor brugeren forsvinder fra din hjemmeside, og ikke er hos dig mere. Reklamernes paradoks!
Det var og er et smart system, men kræver også utroligt meget kontrol. Hvis jeg nu kan lave sider nok, og få nok personer til at klikke på mine reklamer rundt omkring, giver det sikkert en pæn indkomst. Meget indhold giver mange besøgende.
Men hvad hvis dit indhold er godt? Dine besøgende læser dine sider, og bliver ved til de er trætte, og bliver nødt til at slukke. Det er jo ikke godt for indtjeningen, så derfor er der utroligt mange sider der pumper en artikel med populære ord, totalt intetsigende og direkte ulæselig, så brugeren ser sig om efter et alternativ, der meget vel kan være en af de reklamer siden over domineres af. Smart, så fik du en krone på kontoen.
Google prøvede at skaffe et alternativ til pay-per-view, og det lykkedes, men det var og er ikke den gyldne løsning, for nu er der bare andre problemer, med sure annoncører der mener de betaler for en masse klik, der ikke giver noget afkast. Google har forsøgt at give nogle retningslinjer, og anbefaler at reklamerne skal være målrettet bestemte søgninger, og det er selvfølgelig en del af løsningen.
Det gælder om at lave en reklame der kun vises når den er relevant, og en tekst der får kunden til at købe hvis de klikker på reklamen. Derfor nytter det ikke noget at reklamere med billige blyanter, hvis det viser sig de koster 25,- pr. stk. på den landingpage der møder kunden.
Regel nummer et: Vær ærlig
Og for Adwords annoncørerne, er det vigtigt at skille den almindelige søgning (Google søgning/organisk) fra displaynetværk, hvor alle os andre får lov til at vise reklamer for betaling pr. klik.
Betaling pr. klik var helt klart et skud i foden, for det løste ingen ting, i forhold til betaling pr. visning. Det ville være lige så nemt at tracke visninger, og måle klik på visning, helt frem til “Tak for dit køb”.
Mange links må betyde du er værdifuld
Det næste er mange links til en side. Det må helt klart betyde at den er populær, og dermed mere værdig end konkurrenten, der ikke har lige så mange indgående links.
Linkfarmene er Googles værk!
Indgående links er noget af det Google er gået efter fra starten af, og stadig har som en vigtig parameter, så det derfor til stadighed udnyttes. Der er linkfarme, hvis eneste mål er at lave et backlink til din egen website. Prisen for det er ofte, at du skal lave en unik tekst. Det er smart nok for dig også, for hvis teksten findes et andet sted, giver linket jo ikke rigtig nogen værdi.
På den anden side giver en unik tekst på en linkfarm, farmen noget værdi der ikke findes andre steder, og dermed endnu større værdi. Noget deMib har skrevet lidt om på Amino Ekspertblog. Jeg er ikke helt enig, for den unikke tekst giver mere linkjuice til dit link, end hvis teksten findes andre steder. Medmindre du har det som en del andre, at et link er et link, uanset herkomst og kreditværdighed.
Med flere indgående links, får du flere besøgende, og flere der kan klikke på dine reklamer.
Meget indhold vægtes højt
En tredje av min fod for Google, er rangering af din sides indhold. Traditionelt er det meget indhold der giver større værdi. Jeg har prøvet at lære mine kursister, at de skal skrive nogle velformulerede, meget lange, men relevante tekster. Og absolut ikke genbruge teksten. Husk overskrifter! Det er svært hvis man sælger slips, for et slips er et slips, og der er rimelig stor kokurrence. Men noget mere tekst kan gøre en forskel, og branding eller en blog kan gøre underværker. Mit forslag til slipseshoppen var, at få kendte personer til at anmelde de forskellige slips. Forær dem 5 slips, mod at de kommer med en udtalelse om et af dem. Tænk hvor meget en Mads Christensen udtalelse om et slips ville give af værdi!
Der er selvfølgelig ogås den sorte side af meget indhold! Mange sider henter indhold fra andre artikler. Prøv at sætte en Google Alert op på noget du interesserer dig for. Jeg vil påstå at 90% af de sider der dukker op, er skodsider, der kun har et af to formål, at skaffe en bruger på sitet der kan klikke på en reklame, eller et backlink til en kunde. Og mange af dem autooversat. Nogle rimeligt godt, hvor meningen er forståelig, men i nogle vendinger der absolut ikke er danske.
Artikeldatabaser, linkfarme, tomme blogs og Duplicate Content
Kreativiteten er selvfølgelig stor, når det gælder om at tjene penge. De smarte er hurtige til at finde knap så ærlige metoder til at få gang i omsætningen. Derfor er der mange skodsider, der har multimange links, uden reelt indhold. Siderne har måske masser af indhold, men det findes mange steder, og giver ikke ny viden. Der kan være en masse bloggingsites, med sider der peger på ejeren, for at få backlinks. Smart, men ikke noget der giver internettet og brugerne indhold og værdi.
Det er DET Google prøver at rette op på, med Panda update, The Update Formerly Known As The Farmer Update.
Men igen skyder de sig selv i foden. Deres algoritme er ikke skarp nok.!
Det hjælper ikke noget, at slagte nogen, hvor det nøvendigvis betyder at andre får mere trafik. For er det relevant, at trafikken ændres til de andre sites!
Min undren over Googles udrulning er en konsekvens af artiklen på Searchengineland.com, der viser hvem der er vindere, og hvem der er tabere i UK. Og det ses jo tydeligt på vinderne, at det stadig er tvivlsomme websteder. Steder jeg har anbefalet kursister at oprette et ekstra visitkort på, for at få et link. Ikke for at give nettet reel værdi, men bare for egen vindings skyld. Et backlink!
Måske er Panda update bestilt af bloggere 😎
…
Hav en fortsat fantastisk god dag