Har du været på mit SEO-kursus, kan det være du har brug for en hurtig brush-up?
Noget af det vigtigste når man laver hjemmesider er, at være opmærksom på hvordan man findes, vejes og vurderes.
Reklamer har i mange år lydt gennem højtaleren, og er suset forbi på nethinden.
En jeg husker fra mine unge dage er “der er altid plads til en til der bruger …” kan du huske den?
Det gælder om at fange, og slå an. Ellers er det “en ommer”.
Når du laver hjemmesider, kan du lave sidens indhold rigtig godt, og det kan være der er mange der vil finde den interessant, men hvis de ikke kan finde den, er det spild af tid, og giver ikke nogen omsætning.
Ud over sidens indhold, det du fortæller eller viser kunden, er her en masse tips og tricks til at få en bedre vurdering fra Google og de andre søgemaskiner, netop for at komme forrest i køen. Dvs. komme til tops på Google, og blive en af de øverste hit på forskellige søgeord (også kaldet keywords eller phrases).
SEO – Gode råd, tips og tricks
Jeg har her prøvet at samle de første gode råd, tips og tricks om søgemaskineoptimering (SEO). Det er de første ting du altid skal huske på, og som skal være helt automatisk indopererede i enhver hjemmeside.
God fornøjelse!
#1 Webstedets titel er meget vigtig
Ny side 1
Har du nogensinde set en “Ny side 1”? eller “New page 1”? Prøv at søge i Google, og bliv forbavset.
#2 Beskrivelsen (description) af webstedet er mindst lige så vigtig
Description-tag er en beskrivelse af webstedets indhold
Google og de andre søgemaskiner kan sagtens scanne dit websted og finde et-eller-andet. Men hvis du selv vil bestemme hvilken tekst der vises i søgninger, er det description-tag (beskrivelse) der skal udfyldes helt rigtigt.
#3 Nøgleord er underordnede (keywords)
Nøgleord (keywords) er ligegyldige – siger Google
Men derfor er det rart at sætte stikord på sin side, også for at finde ud af om det nu er den rigtige titel og beskrivelse der er anvendt.
#4 Så mange sider som muligt!
Vær kreativ, skriv meget – Det er vigtigt du har så mange sider som muligt, med relevant indhold.
Netop relevant indhold er nok det vigtigste nøgleord i den sætning. Det nytter ikke noget du laver en masse sider om ingenting, eller udpensler det så meget at du har ingenting på hver side. Google er ikke dum (eller i hvert fald ikke dummere end de programmører der laver skanningsmotoren).
#5 Brug overskrifter og andre typografier
Google ser det du skriver
Når du laver hjemmesider, er det en god ide at bruge overskrifter. Grundlæggende fordi en overskrift kan rettes i et stylesheet, medmindre du har været så ubetænksom at ændre formateringen f overskriften direkte på en af siderne.
#6 Duplicate content = indhold der vises flere gange
Det værste er kopier
Godt nok er der nogen der siger, at vi skal have så mange sider som muligt, og der skal være så mange links til vores website som muligt, men pas på med samme indhold på flere sider.
#7 Brug alt-tag og title-tag
Du kan bruge alternative tekster til at fortælle Google hvad et billede indeholder eller hvad et hyperlink peger på.
Til billeder er det et title-tag, og til hyperlinks er det et alt-tag der benyttes.
#8 Gentag de vigtige søgeord
Det gælder om at give Google en ide om hvad siden indeholder, eller hvad du gerne vil have Google tror den indeholder. Jo flere gange et ord optræder, jo mere tror Google på at siden er relevant i en søgning (Google-Juice).
#9 W3C-validering – et krav, eller vejledende?
Det er helt klart, at du skal køre dit websted gennem en validering på: validator.w3c.org
Får du fejl? pyt med det. Hvis du ikke får fejl, er dit websted kedeligt og uden smarte detaljer, scripts og uden Google Analytics.
Har du flere forslag?
Jeg er ikke færdig endnu, der er mange flere tips, men hvis du har noget der er vigtigt, vil jeg gerne høre om det…
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Jackie Frandsen skriver
Jeg synes faktisk du mangler det vigtigste, selvom det ikke er et ligeså konkret råd som dine “lette” men gode råd.
Relevans.
Det vigtigste er at holde sit site relevant. Hvorfor skulle en bruger finde ind til dig, hvis du ikke har noget at præsentere for den bruger?
Eller hvorfor have brugere rundt i sin butik, hvis de blot bliver skuffet og går igen.
Sørg for at have indholdet så relevant som overhoved muligt – altså relevant.
Michael Bredahl skriver
Hej Jackie
Det kan du have helt ret i, normalt går jeg også meget op i relevant indhold. Dette indlæg giver de første input til søgemaskineoptimering ud over det relevante indhold.
Nu er det jo lagt på min private blog, og her har jeg noget om alt muligt jeg finder interessant, og derfor relevant 😉
Men i andre sammenhænge, f.eks. på http://www.WSEO.dk er det helt klart, at for mine kunder skal nr. 1 være relevant indhold, og derefter alt det andet.
Tak for dit input, og
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Michael Bredahl