Der er altid nogen der føler sig forfulgt, og ikke vil oplyse noget som helst. Big Brother Is Watching” – uha. Hvad er det for noget pjat 😉
Når jeg surfer på nettet, er jeg komplet ligeglad med, om de sider jeg besøger ved hvilken browser, eller styresystem, jeg bruger. Jeg er da også ligeglad med om de ved hvor jeg kom fra, og hvilket søgeord jeg har brugt i Google, for at komme derhen. Men det er der absolut nogen der ikke er!
Jeg synes også det er underordnet, men måske lidt ubehageligt, at Google lægger mærke til hvad jeg søger på nettet, og dermed prøver at vise mere relevante søgeresultater. Men det er der også nogen der er meget imod.
Google er et reklamebureau. Ingen tvivl om at de lever af reklamer, så der skal klikkes på så mange som muligt, pga. deres PPC politik (Pay Per Click). Derfor er det også vigtigt for Google, at de reklamer der vises er relevante, så forbrugeren får en uimodståelig trang til at klikke på dem. Det vises også i Google AdWords, hvor de reklamer der har søgeord med en CTR på under 1% rangeres lavere, og nærmest trækker kampagnen helt ud af markedet på de søgeord. Selvfølgelig skal Google nok sørge for at vise reklamen på de søgeord der har god CTR, de vil jo gerne bruge dit maks-budget for dagen 🙂
Det nye plugin giver dig “tilfældige” reklamer, men stadig relevante for den side de vises på, men ikke med samme målretning. Synd for Google, og synd for dig. Men hvis du installerer det nye plugin, har du sikkert allerede blokeret for reklamer?
Googles nye Anti-Analytics plugin
Men hvad kommer det så til at betyde for mig? Hvilke data bliver blokeret?
Hvis Google laver det som det lyder, og det bliver populært, bliver Analytics lagt i graven. Hvis Google Analytics skal acceptere ikke at registrere nogen oplysninger fra mine besøgende, holder jeg op med at bruge Analytics, og finder noget andet.
Men det sker nok ikke. Det Google gerne vil sikre sig er, at der ikke skal være nogen der kommer og siger at de føler sig krænket af, at Analytics noterer oplysninger om dem, som er “følsomme” eller “personlige”, med eventuelle retsager som konsekvens.
De “personlige” oplysninger er oplysninger om dit styresystem, din browser/version, skærmstørrelse, antal farver og andet der fortæller noget om dig. Det er helt i orden for mig, hvis du vil skjule dem. Det eneste jeg kan bruge dem til, er at optimere mit layout, så mine websteder passer til de kunder jeg har i butikken. Igen er det for din skyld. Overordnet set, er det komplet ligegyldige oplysninger for mig. Det er kun for sjov. Skjul dem bare, jeg er da ligeglad.
Hvad bruger jeg (og alle andre) Analytics til?
Det jeg gerne vil vide er, hvilke sider der er set. Det er selvfølgelig rart at vide hvilke sider der er indgangsside, hvor længe du har været her, og om du har set andre sider. Samtidig er det vigtigt at vide hvilke sider du ikke kan li’.
Alt det kan jeg få ud af Analytics, og bruge det konstruktivt. Hvis DET bliver blokeret, er Analytics ubrugeligt, og jeg må gøre det på en anden måde!
Tro ikke du kan sørge for at jeg ikke ved noget om dig. Det er nemt nok. I gamle dage, da spammere ville vide hvilke e-mail-adresser der virkede, sendte de mails hvor der var indsat indhold med unik url til f.eks. et billede. Når billedet blev hentet fra spammerens server, vidste han at e-mail-adressen var aktiv, og at indholdet blev læst. Det ER blokeret i dag, bare rolig. Med mindre du ikke kan holde fingrene fra “Hent eksternt indhold” i de mails du modtager.
På webstedet beder du om at få tilsendt en side, så når serveren behandler siden, skal jeg bare be’ den om at registrere det i den database jeg har lavet, til at registrere besøg. Når du henter en side fra min server, kan jeg give den et unikt nummer, så når du ser flere sider, ved jeg det er dig. På den måde kan min database spore dig rundt i systemet, selvom du er anonym for Analytics.
Og tro mig, det gør alle større websteder allerede. Også selvom de bruger Analytics. Analytics er godt, egne databaser er endnu bedre. Med min egen database, kan jeg lave en liste over hvilke reklamer jeg viser dig, og hvilke du klikker på. Hvis altså ikke de er blokeret. Og hvis jeg er heldig, og du ikke sletter mine cookies, ved jeg også hvem du er, når du vender tilbage, så jeg viser dig reklamer, du er interesseret i at klikke på.
Nu må jeg lige sige, at på mine websteder bruger jeg kun Analytics, jeg gider ikke spilde tiden (tid=penge) på at skulle tjekke flere analyseredskaber, men jeg kunne gøre det hvis jeg ville!
Hvis du ikke vil ha’ nogen ved noget om, at du har besøgt deres side, skal du hive stikket ud, og gå i haven i stedet for. Det er det eneste sted du ikke efterlader fodspor, andre kan se og bruge 😉
…
Hav en fortsat fantastisk god dag
Michael Bredahl