Michael Bredahl

  • Om mig
    • CV
    • Referencer
    • Mine kurser
    • Kontakt
    • Go’Nova
    • Rygestop
  • SEO
    • Kursus i SEO og Link Building
    • Tips til søgemaskineoptimering
    • Kurset i søgemaskineoptimering
  • Ads
    • Kursus i Google Ads
    • Kursus i SoMe annoncering
    • Hjælp til annoncering
  • SoMe
  • Nyhedsbrev
  • Webdesign
    • WordPress sikkerheds & opdateringsservice
    • Tracking
      • Support
        • Fjernsupport
        • Hjælp, min PC crasher
        • Glemt kode til Windows
        • Fejlfinding og support til skærm
        • Priser
  • Cookies
Michael-Bredahl.dk / Duplicate content = indhold der vises flere gange

Duplicate content = indhold der vises flere gange

22. december 2009 af Michael Bredahl

Det værste er kopier (genbrug)

Godt nok er der nogen der siger, at vi skal have så mange sider som muligt, og der skal være så mange links til vores website som muligt, men pas på med samme indhold på flere sider.

Et godt eksempel er din brugsanvisning til et produkt!

Du laver en pæn brugsanvisning, og den skal selvfølgelig vedlægges produktet på cd i pdf-udgave. På din hjemmeside laver du en brugsanvinsning magen til, måske endda bare kopiere indholdet, og så for et syn skyld opretter et link til den pdf-fil du har lagt sammen med produktet.

Hvordan ser Google det?

Pludselig er der to sider, der indeholder samme tekst. Det kalder Google “Duplicate content”, og det er nu op til Google at afgøre, hvilket indhold der er det vigtigste, og skal stå først ved en søgning på de søgeord der nu lige passer til.

Hvad vil du helst have at Google henviser til? En pdf-fil der åbnes, og ikke er til at komme videre til dit websted, medmindre det er en pilfingret it-nørd? Eller hjemmesiden med beskrivelsen, hvor der evt. efterfølgende kan vælges at få vist pdf’en?

Brug nofollow

Når du opretter henvisningen til pdf-filen, så sørg for at henvisning har rel=”nofollow”

Dvs. <a href=”brugsanvisning.pdf” rel=”nofollow”>Brugsanvisning</a>

Hvis du ikke gør det, bliver Google forvirret, og du får halvt point på begge sider, eller fuldt point på den forkerte. Begge dele er noget skidt, for det giver en forkert rangering.

Der er ikke mange tekstbehandlere der giver mulighed for at skrive noget ekstra sammen med adressen til siden/dokumentet der henvises til, så der må du lige ud i html-koden og tilpasse.

Opret først et hyperlink til dokumentet.

Skift derefter til html-visning, og find det sted dit nye hyperlink optræder

I WordPress med brug af TinyMCE (standard-editoren) ser det sådan ud i html:

Her er et helt almindeligt hyperlink
Her er et helt almindeligt hyperlink

Nu kan du tilføje rel=”nofollow”

Her er et link med rel="nofollow"
Her er et link med rel="nofollow"
Som linket HER
…

Hav en fortsat fantastisk god dag

Michael Bredahl

Skrevet i: SEO-guiden Tags: duplicate content, Google-Juice, Search Engine Optimization, SEO, Søgemaskineoptimering

Michael Bredahl

Datter: Far, hvad laver du egentlig?

Far: Jeg fortæller historier på nettet

Teknisk SEO, Online Marketing Specialist og webudvikling med brugeren i centrum siden 1998, hvor det var notesblokken der blev brugt som Framework. Jeg har undervist og udført alt inden for Online Marketing. Det går stærkt i branchen, og min stærke side er at få overblikket, og formidle budskabet så alle forstår det. Mere om mig…

Se mine blogindlæg

Nyeste indlæg

  • Baby Boomers, Generation X, Millennials og Generation Z
  • Kører du lovlig GDPR, og er du fremtidssikret?
  • Hvad ved Google om mig?
  • Hashtags er ved at dø, længe leve hashtags
  • Tracking

Emner

  • Analytics
  • anmeldelser
  • Apple
  • Biler
  • Blandet
  • Blog
  • Content Marketing
  • Firefox
  • Flash
  • FOF-kurser
  • Gadgets
  • Google
  • Internet Explorer
  • Job
  • Joomla!
  • Microsoft
  • Office
  • Om
  • SEO-guiden
  • Services
  • sikkerhed
  • Sociale medier
  • Support
    • Fjernsupport
  • Windows
  • WordPress-Guiden

Michael Bredahl

C/o Den Fynske Spilfabrik
Stationsvej 69, port 1
5792 Årslev

CVR: 2146 6107

Kontakt mig

Skriv en email
Udfyld formularen
Tlf.: +45 5050 4797

  • Facebook
  • Google MyBusiness
  • Twitter
  • Pinterest
  • Instagram
  • YouTube

Copyright Michael-Bredahl.dk